Oříšková másla mám moc ráda, jím je často a střídám různé typy ořechů. Mezi moje nejoblíbenější patří kešu, ale na jazyku mi přistane docela často i lžíce arašídového s čerstvou datlí. Jen tady pozor na příděl!:-) Je docela jednoduché sníst téhle laskominky celou krabičku...a i když výživové hodnoty ořechů a datlí nejsou jako spořádat pytel chipsů a Milku k tomu (rozuměj dostaneme do sebe jídlo a ne jen prázdné kalorie), energeticky do sebe ale dáme totéž. A břicho bude asi stejně nafouklé a Vy možná budete funět do rána :-D

No každopádně můj taťka vždycky říkal "Koža sa natáhne, povolíme opasek!". To kdybyste nakonec celou tu skleničku přece jen sežrali (snědli se tady nehodí, sežrat něčeho celou mísu je výraz vhodnější a zdaleka více odpovídá realitě).

Vlašáky

Máslo z vlašáku jsem vybrala vlastně jen z důvodu přebytku vlašáků v mojí spižírně. A bylo skvělé! Jen se po něm zaprášilo...do másla jsem přidala vanilkový extrakt, trošku kokosového oleje a kokosového cukru, aby z něj byla opravdová delikatesa. Stačí Vám ale ořechy a špetka soli.


Co budete potřebovat:

200 g vlašských ořechů

1-2 lžíce kokosového (nebo jiného) oleje

lžička vanilkového extraktu

2 lžičky kokosového cukru

špetka soli


Postup:

Ořechy jsem přes noc namočila (na obrázku vkládám info k namáčení a případnému klíčení), aby pořádně vyschly, rozložila jsem je na plech a dala ještě poté cca na 10-15 min péct do trouby (160°-180°). Nicméně konkrétně u vlašáků můžete máčení i pečení přeskočit. Záleží také na kvalitě ořechů. U mandlí doporučuji je v troubě 10 minut propéct.

Poté vložíte všechny ingredience do robotu a mixujete, dokud nevznikne požadované máslo. Budete muset ze stěn několikrát seškrabovat v průběhu hnětení, aby se máslo opravdu důkladně zapracovalo a bylo hezky hladké.

Výsledek je ale senzační. Opět zkuste experimentovat např. s raw kakaem, přidat javorový sirup nebo med, kokos...samozřejmě můžete nechat jen základní variantu.


Tipy:

Přidáním oleje zjemníte chuť a docílíte jemnější konzistence.

Pokud ořechy namáčíte, ujistěte se, že budou opravdu důkladně vyschlé před mixováním. Jinak Vám máslo rychle shnije.

Upozornění:

Pozor na máčení a klíčení. Naše těla nejsou stvořena k raw stravě (v našem středoevropském podnebí) a potřebujeme vařenou stravu. Proto některé suroviny mohou být pro naše těla jedovaté. Vím, o čem mluvím. Před rokem mě v noci odvážela RZP po otravě naklíčenými adzuki fazolemi (syrové obsahuji jedovaté lektiny) :-)